Starka känslor

Kikade tidigare under kvällen på programmet som tydligen väcker starka känslor och ivriga diskussioner.
SVTs "Huset fullt av hundar", pratar jag såklart om.

Personligen kan jag inte se vad som är så fel med programmet?
Vad är det som gör det så grymt och hemskt?
Familjen verkade vettig och hundarna lekte med varandra i hemmet.
Tycker då att det finns mycket värre miljöer för hundar att vistas i än att sova över en natt hos en ny familj?
Bör inte hundar klara av att vistas i en ny miljö med nya människor under några dagar?
Familjen fick även prova på olika sporter där tyngden för "aktivering utav alla hundar/rasar" låg, vilket jag tycker är jätte bra.
Jag kände faktiskt en viss avundsjuka! Tänk om alla fick det så lätt?! Är det, det som upprör folk kanske?
Att först få lära känna den hunden man ska leva med i många år.
Alltför ofta tror jag att familjer utan hundvana luras på hundar/raser som inte alls passar dem. Så kanske är det uppfödare som blir galna över att inte kunna prata omkull folk lika lätt efter programmet?

Och visst är det väl bra att vuxna/omplaceringshundar också får en chans till ett bra, stabilt hem...
Läste på ett mot-argument under en grupp på FB som menade att det är fel att utnyttja djuren på det sättet när dom inte får välja själva... ? HAHA det tycker jag är ett rent utav skrattretande argument. Välja själva? Vet inte i vilket fall valpar/hundar får välja själva vem de ska följa med hem? Det är väl uppfödaren/säljaren samt valpköparen som gör den bedömmningen, inte hunden? I så fall skulle jag vilja se ett exempel på hur det valet skulle se ut? Ska man fråga hunden vilken framtida ägare den skulle vilja ha?

Några tankar bara såhär på kvällskvisten...
Inte för att jag deltagit under inspelningen eller liknande men hundarna verkade inte misshandlas eller vantrivas utav det jag såg ikväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0